Studia I stopnia (czas trwania: 3 lata)
Studia stacjonarne
Limit przyjęć 2024/2025: 50
Minimalna liczba punktów 2024/2025: 31,2 pkt.
„nowa matura” – konkurs świadectw dojrzałości
Lp. | Wymagany przedmiot | Poziom przedmiotu |
1. | Biologia albo Chemia albo Fizyka albo Fizyka i Astronomia albo Matematyka albo Informatyka albo Geografia albo Język polski | Rozszerzony p=1,00 Podstawowy p=0,60 |
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem: W = pWp, gdzie:
Wp – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi egzaminu maturalnego z biologii albo chemii albo fizyki albo fizyki i astronomii albo matematyki albo geografii albo informatyki albo języka polskiego,
p – przelicznik dla poziomu egzaminu maturalnego z biologii albo chemii albo fizyki albo fizyki i astronomii albo matematyki albo geografii albo informatyki albo języka polskiego.
W postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany jest najkorzystniejszy dla kandydata przedmiot tzn. przedmiot, z którego wynik po przemnożeniu przez odpowiedni przelicznik daje najwyższą wartość.
„matura zagraniczna” – o przyjęcie mogą ubiegać się kandydaci, którzy posiadają świadectwo dojrzałości lub równoważne, uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia w uczelniach wyższych każdego typu zgodnie z przepisami w tym zakresie obowiązującymi w kraju uzyskania świadectwa.
Kandydaci kwalifikowani są na podstawie konkursu świadectw dojrzałości z jednego z przedmiotów: biologia albo chemia albo fizyka albo matematyka albo geografia. Wynik z danego przedmiotu na świadectwie przelicza na punkty w skali 0-100 Uczelniana Komisja Rekrutacyjna. W postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany jest najkorzystniejszy dla kandydata przedmiot tzn. przedmiot, z którego kandydat ma najwyższy wynik.


Rosnąca potrzeba profesjonalnej pomocy osobom z wadami słuchu sprawia, że specjaliści w zawodzie audiofonologa należą do najbardziej poszukiwanych na rynku pracy. Postęp w zakresie diagnostyki i leczenia uszkodzeń słuchu czy zaburzeń równowagi, stworzył potrzebę kształcenia specjalistów z praktycznymi umiejętnościami w zakresie diagnostyki i rehabilitacji tych narządów.
Czy zastanawiałaś/eś się kiedyś, jak zbadać słuch u noworodka?
Czy zastanawiałaś/eś się kiedyś, dlaczego Twój dziadek lub babcia nie rozumieją co do nich mówisz, mimo zastosowania aparatu słuchowego?
Czy zastanawiałeś się kiedyś jak dużą pracę wykonują ośrodkowe procesy przetwarzania słuchowego i jaki jest ich związek z tym, że nie możesz nauczyć się języka obcego albo nie rozumiesz mowy w głośnym otoczeniu?
U nas się dowiesz!
Ze względu na niszowy charakter profesji, przyszłość absolwenta kierunku audiofonologia rokuje dobrą perspektywę pracy. Audiofonolog może znaleźć zatrudnienie we wszystkich, publicznych i prywatnych ośrodkach diagnostycznych badających narząd słuchu, równowagi i mowy. Szerokie możliwości daje również praca w punktach protezowania niedosłuchów, które funkcjonują w każdym mieście, w sektorze marketingu sprzętu medycznego, producentów urządzeń audiologicznych czy w oświacie.
Zajęcia praktyczne od pierwszego roku studiów odbywają się w klinikach szpitalnych, w małych grupach, co daje możliwość nauki obsługi urządzeń diagnostycznych wykorzystywanych w laryngologii, audiologii i otoneurologii. Jednocześnie zajęcia prowadzone przez doświadczonych specjalistów dają szansę nabycia praktyki klinicznej. Atutem studiów jest kontakt z pacjentem oraz możliwość uczestniczenia w procesie diagnostyczno – leczniczym.
W trakcie studiów prowadzone są szkolenia z producentami aparatów, implantów słuchowych oraz sprzętu audiologicznego.


Kryteria wykluczające kandydata:
– zaburzenia sprawności manualnej
– wady wymowy
Sylwetka absolwenta
Absolwenci kierunku audiofonologia posiądą umiejętności diagnozowania narządu słuchu i równowagi u dzieci i dorosłych. Zdobędą jednocześnie wiedzę w zakresie dopasowywania aparatów słuchowych i urządzeń wspomagających słyszenie oraz skutecznej rehabilitacji narządu słuchu i równowagi.


Możliwości dalszego kształcenia
Studia magisterskie na kierunku Filologia polskiego języka migowego
Studia magisterskie na kierunku Logopedia
Studia magisterskie na kierunku Protetyka słuchu
Studia magisterskie na kierunku Zdrowie Publiczne
Kierunkowe studia podyplomowe
Perspektywy zatrudnienia
Punkty doboru aparatów słuchowych i diagnostyki niedosłuchów
Poradnie audiologiczne, foniatryczne i otolaryngologiczne dla dzieci i dorosłych
Szpitalne oddziały laryngologii, audiologii i foniatrii dzieci i dorosłych
Poradnie medycyny pracy
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne
Ośrodki rehabilitacji osób niedosłyszących i niesłyszących
Ośrodki kształcenia osób niedosłyszących i niesłyszących
Firmy produkujące aparaty słuchowe oraz sprzęt medyczny wszystkie placówki w których niezbędne jest wykonywanie badań słuchu


Jestem absolwentką kierunku Audiofonologia z 2015 roku. Wybrałam te studia, ponieważ audiofonologia łączy w sobie elementy technologii, psychologii i medycyny, co sprawia, że jest to pole pełne kreatywnych możliwości i wyzwań wcodziennej pracy. Ukończyłam również studia magisterskie prowadzone na Uniwersytecie Medycznym im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu oraz kurs „Techniki obiektywnych badań audiologicznych” na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, gdzie nabyłam uprawnienia w zakresie diagnostyki słuchu i protezowania dzieci w wieku 0-4 lat. Od 2015 roku zajmuje się osobami z zaburzeniami słuchu. Pracowałam w poradni audiologiczno-foniatrycznej w Poznaniu jako specjalista w zakresie diagnostyki i protezowania dzieci i dorosłych z lekarzami, którzy są autorytetami w dziedzinie audiologii i foniatrii w Polsce. Obecnie prowadzę własny gabinet AudioZdrowie – Centrum diagnostyki, protetyki oraz rehabilitacji słuchu i mowy w moim rodzinnym mieście Częstochowie.
Anna Bodanka – absolwentka kierunku audiofonologia

Jestem absolwentem Audiofonologii z 2021 roku. Studia wybrałem z fascynacji procesami słuchowymi i ich wpływem na codzienne funkcjonowanie człowieka. Od 2023 roku pracuję jako nauczyciel akademicki w Zakładzie Protetyki Słuchu Katedry Biofizyki na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu oraz w Klinice Otolaryngologii Dziecięcej Szpitala Klinicznego w Poznaniu, gdzie przygotowuję studentów do pracy w zawodzie protetyka słuchu. W marcu 2025 roku rozpocząłem doktorat w Kolegium Nauk Medycznych UM w Poznaniu. W codziennej praktyce klinicznej zajmuje się pacjentami z niedosłuchem, głuchotą oraz z zawrotami głowy. Ukończenie kierunku Audiofonologia pozwoliło mi na rozwinięcie interdyscyplinarnego podejścia i holistycznego spojrzenia na pacjenta, co przekłada się na jakość mojej pracy zawodowej.
Michał Bury – absolwent kierunku audiofonologia

Jestem absolwentką kierunku Audiofonologia, który ukończyłam w 2015 roku. Audiofonologia to nie tylko solidne podstawy diagnostyki słuchu, ale także obszerna wiedza z zakresu psychologii oraz elementy logopedii. Uzupełnienie studiów o magisterium z zakresu Protetyki Słuchu pozwoliło mi jeszcze pełniej wykorzystać zdobyte umiejętności – od 2018 roku pracuję w prywatnym gabinecie protetyczno-audiologicznym w Poznaniu. Jestem również diagnostą zaburzeń przetwarzania słuchowego. Moja pasja do pracy ze słuchem oraz przekonanie, że to właśnie dzięki niemu możemy pomagać ludziom – niezależnie od wieku – w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, zaowocowały również działalnością charytatywną. Od 2017 roku aktywnie angażuję się w wolontariat w Fundacji Pomocy Humanitarnej Redemptoris Missio. Jestem pomysłodawczynią projektu „Protetyk Słuchu w Afryce”, który realnie wspiera setki osób z niedosłuchem w krajach o ograniczonym dostępie do zasobów i opieki medycznej. Z dumą mogę powiedzieć, że wraz z zespołem współtworzącym ten projekt zostaliśmy wielokrotnie wyróżnieni – a w tym roku uhonorowani również Krzyżem Zasługi, nadanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Agnieszka Łukanowska – absolwentka kierunku audiofonologia

Jestem absolwentką Audiofonologii z 2023 roku. Wybrałam te studia, ponieważ fascynuje mnie, jak złożony i precyzyjny jest proces porozumiewania się zarówno w aspekcie słuchu, jak i mowy. Interesuję się jednocześnie zaburzeniami słuchu i mowy, a audiofonologia daje możliwość rozwijania się w tych dwóch powiązanych obszarach. Cenię ten kierunek za to, że stale się rozwija pod względem naukowym, jak i technologicznym. Możliwość pracy z nowoczesnym sprzętem (np. aparatami słuchowymi, implantami czy systemami wspomagającymi mowę) to dodatkowa motywacja do nauki i rozwoju w tym kierunku. W 2023 roku rozpoczęłam studia magisterskie na kierunku logopedia, dzięki której mogłam nadal wykorzystywać wiedzę zdobytą na Collegium Medicum w Bydgoszczy. Napisałam pracę magisterską pt. „Ocena słuchu fonemowego u dzieci z ubytkiem słuchu fizjologicznego”, w której skupiłam się na analizie zdolności percepcji fonemów u dzieci z obniżoną sprawnością słuchową oraz na znaczeniu wczesnej diagnozy i terapii wspomagającej rozwój komunikacji językowej. Tematyka ta utwierdziła mnie w przekonaniu, jak istotne jest interdyscyplinarne podejście łączące logopedię z audiofonologią, obszarem, w którym pragnę się dalej rozwijać.
Sandra Bura – absolwentka kierunku audiofonologia

