ZAPROSZENIE
NA
MEDICALIA – DNI NAUKI
W COLLEGIUM MEDICUM UMK
Serdecznie zapraszamy na tegoroczną edycję Dni Nauki MEDICALIA, które odbędą się w dniach 26-31 maja 2025.
Medicalia to coroczna impreza popularyzująca nauki medyczne. Collegium Medicum UMK organizuje ją nieprzerwanie od 2003 r. Pokazy, warsztaty i wykłady mają charakter edukacyjny i nieodpłatny. Na wszystkie warsztaty obowiązują zapisy
26.05.2025 r. (poniedziałek)
1. Safe Intimacy: Recognizing and Preventing STDs- in English
dr Adam Ostrowski, Aisling Fitzgerald, Chidindu Chikwendu, Eoin Kavanagh
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 30
Godzina: 8:30-9:00 brak miejsc
25 osób
The seminar focuses on the basics of STD prevention and recognition. Participants will learn about common STDs, their symptoms, and how to practice safe intimacy. The goal is to equip young individuals with the knowledge to protect their health and foster responsible behaviors within a stigma-free and informative environment.
2. Impro na luzie – kreatywność, pewność siebie, dobra zabawa! – warsztaty dla młodzieży szkolnej
Eksperci technik improwizacji – Michał Siedlecki, Cezary Markiewicz przy aktywnym wsparciu członków SKN
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 30
Godzina: 12:00-14:00 brak miejsc
20 osób
Warsztaty stworzone z myślą o młodzieży, które poprzez zabawy improwizacyjne rozwijają kreatywność, odwagę do wypowiadania się oraz zdolność współpracy w grupie. W atmosferze pełnej śmiechu i akceptacji uczestnicy uczą się, jak wykorzystać wyobraźnię, jak reagować na zmieniające się sytuacje i jak budować pozytywne relacje z innymi. Improwizacja pozwala młodym ludziom przełamywać bariery, trenować asertywność i działać bez lęku przed oceną.
Cele: rozwijanie kreatywności i spontaniczności, wzmacnianie pewności siebie i umiejętności prezentacji, nauka współpracy i szacunku dla pomysłów innych.
3. Odkryj swój węch — diagnostyka i zaburzenia powonienia
dr Katarzyna Bilińska, mgr Angelika Gajewska
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowskiej 9, budynek diagnostyczny patomorfologii, sala 235
Godzina: 11:00-12:00 brak miejsc
30 osób / uczniowie szkół ponadpodstawowych
Odkryj swój węch — diagnostyka i zaburzenia powonienia” to warsztaty dla każdego, kto chciałby bliżej poznać fascynujący świat zapachów i sprawdzić, jak działa jego własny węch. Podczas zajęć można dowiedzieć się, jak odbieramy zapachy, co może wpływać na ich odczuwanie i dlaczego czasem je tracimy. W części praktycznej uczestnicy wykonają test węchowy z markerami zapachowymi i nauczą się, na czym polega trening węchu, stosowany m.in. po infekcjach czy urazach. To świetna okazja, żeby przekonać się, jak ważny jest zmysł, o którym na co dzień często zapominamy!
4. Zobaczyć niewidzialne: tajemnice tkanek ludzkiego ciała
dr hab. Magdalena Izdebska, prof. UMK, dr hab. Agnieszka Żuryń, prof. UMK, dr Wioletta Arendt, dr Marta Hałas-Wiśniewska, dr Adrian Krajewski, mgr Klaudia Bonowicz, mgr Dominika Jerka, mgr Patryk Zawadka,
Miejsce: ul. Karłowicza 24, Katedra Histologii i Embriologii, 2 piętro, sala nr 62
Godzina: 9:00-10:00 ; 10:30-11:30 ; 12:00-13:00
12 osób w każdej grupie / szkoła podstawowa klasa 4-8, szkoła ponadpodstawowa
Czy zastanawialiście się kiedyś, co tak naprawdę kryje się pod powierzchnią naszej skóry? Podczas tego spotkania zabierzemy Was w niezwykłą podróż w głąb ludzkiego ciała, gdzie mikroskop ujawnia świat, którego na co dzień nie widać. Poznacie cztery podstawowe typy tkanek – nabłonkową, łączną, mięśniową i nerwową – i dowiecie się, jak współpracują, by tworzyć złożony, żywy organizm. Dzięki preparatom mikroskopowym, interaktywnej formie i krótkim eksperymentom zrozumiecie, dlaczego komórki są prawdziwymi bohaterami codziennego życia.
5. Tajemnica grup krwi
dr Agnieszka Pater
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, ul. Curie-Skłodowskiej 9, Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej, sala 1060
Godziny: 12:00-13:30 / 2 wolne miejsca
6 osób / szkoły ponadpodstawowe
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się jakie tajemnice kryją w sobie poszczególne grupy krwi, zapoznają się z podstawowymi zagadnienia dotyczącymi charakterystyki układu grupowego ABO i Rh oraz będą mogli wykonać samodzielnie oznaczenia grupy krwi w układzie ABO i antygenu D z układu Rh. Dowiedzą się kto jest uniwersalnym dawcą czy uniwersalnym biorcą i czy dana grupa krwi jest stałą cechą osobniczą dla każdego człowieka i pozostaje niezmienna przez całe życie.? Warsztat skierowany jest do uczniów szkół średnich.
6. „Lustra” – jak ja widzę siebie, a jak widzą mnie inni? – warsztat arteterapeutyczny
dr hab. Michalina Radzińska, prof. UMK
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 30
Godziny: 10:00-12:00 brak miejsc
30 osób
Warsztat arteterapeutyczny „Lustra” to przestrzeń, w której młodzież zatrzymuje się nad pytaniem: kim jestem – naprawdę?. Poprzez proces twórczy uczestnicy będą eksplorować różnicę pomiędzy obrazem siebie, który noszą w środku, a tym, jak myślą, że postrzegają ich inni ludzie. To ćwiczenie może pomóc w budowaniu pewności siebie, zrozumieniu wewnętrznych napięć i zobaczeniu siebie w nowym świetle. Warsztat wykorzystuje elementy malarstwa.
7. Pielęgnacja skóry w okresie dojrzewania
mgr Anna Juhnke
Godziny: 9:00-10:00 ; 10:15-11:15 / 6 wolnych miejsc
Miejsce: Katedra Kosmetologii i Dermatologii Estetycznej, budynek F Collegium Medicum, ul. Jagiellońska 13-15, sala nr 5, parter
10 osób w każdej grupie
Zajęcia praktyczne.
8. STOP lekkomyślności nad wodą! Udzielanie pomocy osobom kąpiącym się i wypoczywającym nad wodą
dr Ewa Zieliński
Godzina: 10:00-11:00 ; 11:00-12:00 brak miejsc
Miejsce: Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, sala fantomowa, parter
20 osób w każdej grupie studenci , młodzież szkolna
Wykład, którego celem będzie uświadamianie zagrożeń związanych z nieodpowiedzialnym zachowaniem nad wodą oraz nauka prawidłowego udzielania pomocy osobom tonącym lub poszkodowanym w wodzie.
W ramach wykładu odbędzie się pokaz m.in. techniki bezpiecznego wyciągania tonącego, resuscytację po utonięciu oraz podstawy ratownictwa wodnego. Uczestnicy będą mogli również dowiedzieć się, jak rozpoznać pierwsze objawy hipotermii i jak postępować w przypadku wypadków nad wodą.
9. Bakterie na naszej skórze – wróg czy przyjaciel?
dr Anna Budzyńska, dr Katarzyna Grudlewska-Buda, dr Natalia Wiktorczyk-Kapischke
Godzina: 14:00-15:00 / 19 wolnych miejsc
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, Katedra Mikrobiologii, III piętro, sala nr 3002 i 30024
20 osób – młodzież szkół podstawowych (klasy 6-8)
O korzystnym znaczeniu bakterii z rodzaju Lactobacillus dla zdrowia człowieka, bardziej znanych dzięki reklamom telewizyjnym pod nazwą L. casei, wie już nawet każde dziecko. Ale czy mamy świadomość występowania i namnażania się w naszym organizmie innych drobnoustrojów, które chronią nas przed zasiedlaniem skóry czy przewodu pokarmowego przez szkodliwe gatunki bakterii oraz grzybów? Czy powinniśmy obawiać się nosicielstwa potencjalnie chorobotwórczych bakterii z gatunku Staphylococcus aureus?
Na zajęciach można będzie uzyskać odpowiedzi na powyższe pytania oraz zobaczyć bakterie w preparacie mikroskopowym, a także „gołym” okiem. Dodatkowo uczestnicy zajęć będą mogli ocenić czystość mikrobiologiczną swoich rąk.
10. Profilaktyka nietrzymania moczu
dr hab. Iwona Głowacka-Mrotek, prof. UMK
dr n. o zdr. Magdalena Tarkowska
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr Jana Biziela, ul. Kornela Ujejskiego 75, sala audytoryjna (narad)
Godzina: 13:00 / 11 wolnych miejsc
20 osób
Proponowane zajęcia będą składać się z 2 części. Część pierwsza będzie obejmować krótki wykład, podczas którego zostaną przedstawione aspekty teoretyczne nietrzymania moczu (NTM), między innymi rodzaje nietrzymania moczu, czynniki ryzyka, metody profilaktyki i leczenia. Część druga poświęcona zostanie praktycznym warsztatom dotyczącym ćwiczeń mięśni dna miednicy. Warunkiem koniecznym do udziału w warsztatach jest posiadanie własnej karimaty.
27.05.2025 r. (wtorek)
1. Improwizacja w działaniu – elastyczność i komunikacja w sytuacjach kryzysowych
Eksperci technik improwizacji – Michał Siedlecki, Cezary Markiewicz przy aktywnym wsparciu członków SKN
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowskiej 9, 85-094 Bydgoszcz, budynek dydaktyczny patomorfologii, sala 309
Godzina: 17:00-19:00 / 20 wolnych miejsc
20 osób
Zajęcia oparte na technikach improwizacyjnych, dostosowanych do potrzeb osób pracujących w dynamicznym środowisku. Uczestnicy poznają narzędzia pozwalające lepiej radzić sobie z presją, nieprzewidywalnością oraz komunikacją w stresujących warunkach. W ćwiczeniach skupimy się na aktywnym słuchaniu, jasnym formułowaniu komunikatów, współpracy w zespole i podejmowaniu szybkich decyzji. Improwizacja traktowana jest tu jako narzędzie wspierające kompetencje miękkie niezbędne w pracy medyka.
Cele: trening reakcji na nieoczekiwane sytuacje, poprawa komunikacji i współpracy w zespole, rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji pod presją, budowanie uważności i elastyczności w działaniu.
2. Sztuczna inteligencja — jak nie dać się zaskoczyć przyszłości – szkolenie dla młodzieży szkolnej w wieku od 12-16 lat.
Studenci Collegium Medicum UMK
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowskiej 9, 85-094 Bydgoszcz, budynek dydaktyczny patomorfologii, sala 309
Godzina: 10:00-12:00 brak miejsc
25 osób
Cele szkolenia: poznać, czym właściwie jest sztuczna inteligencja i gdzie spotykamy ją na co dzień., zrozumieć, jakie niesie ze sobą szanse (ułatwienia, innowacje), rozpoznać potencjalne zagrożenia (deepfake, manipulacja, dezinformacja, automatyzacja pracy), wspólnie zastanowić się, jak mądrze korzystać z AI, nie dać się zmanipulować i nie bać się nowości.
1. Wprowadzenie: Czym jest sztuczna inteligencja?
(proste przykłady: Siri, ChatGPT, YouTube, Netflix, filtry na TikToku; czym się różni AI od zwykłego oprogramowania? krótkie interaktywne pytanie do uczestników: „Gdzie już spotkaliście AI?”).
2. Szanse, które daje AI: szybsza nauka i dostęp do wiedzy, pomoc w medycynie, nauce, ochronie środowiska, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, AI jako inspiracja (muzyka, obrazy, pisanie).
3. Zagrożenia i ciemna strona AI: (deepfake i fake newsy — jak odróżnić prawdę od fałszu? algorytmy a manipulacja naszymi wyborami, automatyzacja i rynek pracy — jakie zawody mogą zniknąć, jakie się pojawią, czy AI może być „zła”? co to znaczy, że AI „nie ma sumienia”?).
4. Jak mądrze korzystać z AI: (krytyczne myślenie, weryfikowanie źródeł, higiena cyfrowa: co udostępniam, co publikuję, jak rozmawiam z AI).
5. Podsumowanie + dyskusja z młodzieżą: co Cię najbardziej zaciekawiło? czego się boisz w związku z AI? jak wyobrażasz sobie przyszłość z AI?
3. Czy trening cardio jest najlepszy na zrzucenie „oponki” na brzuchu?
dr Alicja Rzepka-Cholasińska
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, ul. Curie-Skłodowskiej 9, Katedra Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia, niski parter, obok sklepiku Inmedio, sala rehabilitacyjna nr 183
Godzina: 12:00-13:00 / 8 wolnych miejsc
10 osób
W trakcie warsztatów praktycznie opowiem o treningu cardio:
– jego wskazaniach, przeciwskazaniach,
– parametrach jakie muszą być spełnione, żeby był efektywny,
– jak dobrać trening, aby był zdrowy i wolny od kontuzji,
– przeprowadzony zostanie praktyczny trening wśród uczestników warsztatu.
4. Czy można ćwiczyć bez grawitacji? Zastosowanie ćwiczeń w podwieszeniach
dr Wojciech Smuczyński
Miejsce: budynek dydaktyczny Collegium Medicum UMK, ul. Techników 3, sala 8
Godzina: 11:00-12:00 brak miejsc
10 osób
Podczas warsztatu pt.: „Czy można ćwiczyć bez grawitacji?” będzie można na chwilę zapomnieć o przyciąganiu ziemskim!
Zajęcia rozpoczną się od krótkiego wstępu teoretycznego prezentując wykorzystywane najczęściej elementy do ćwiczeń w podwieszeniach oraz wyjaśniając uczestnikom zasady wykonania prawidłowego odciążenia dla danego odcinka ciała.
Następnie w trakcie warsztatu zaprezentowane zostaną przykłady ćwiczeń w podwieszeniach, podczas których osób biorące udział w pokazie będą mogły spróbować jakie są odczucia i jak odbywa się ruch w przypadku zniesienia siły grawitacji uzyskując odciążenie całego ciała systemem linek i podwieszek.
5. Czy mogę zaszkodzić? Wpływ pielęgnacji na rozwój ruchowy niemowlęcia
mgr Joanna Sebastian
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, Katedra Rehabilitacji, parter, sala 10 (wejście koło rejestracji do poradni przyklinicznych)
Godzina: 14:00-15:00 / 15 wolnych miejsc
15 osób
Ciało dziecka w okresie niemowlęcym jest bardzo wrażliwe i czułe na wszelkie „manipulacje”, które są na nim wykonywane. Podnoszenie i odkładanie dziecka, noszenie, przewijanie, ubieranie i rozbieranie, karmienie – wszystkie te czynności wykonywane są wielokrotnie w ciągu każdego dnia. Istotne jest, aby wykonywane były one pewnie, spokojnie i łagodnie. Na zajęciach omówione zostaną ogólne, podstawowe zasady prawidłowej pielęgnacji niemowlęcia:
– Wszystkie czynności przy dziecku wykonujemy w sposób symetryczny i naprzemienny.
– Wszystkie czynności wykonujemy w sposób łagodny, ruchy opiekuna powinny być spokojne i płynne.
– Stopniowo zmniejszamy kontrolę nad ciałem dziecka w czasie pielęgnacji.
Nie podnosimy dziecka za rączki lub nóżki oraz nie chwytamy pod pachami.
28.05.2025 r. (środa)
1. Błędnik na zakręcie – skąd biorą się zawroty głowy?
dr Aleksandra Ślęzak, mgr Joanna Tomaszewska
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, ul. Curie-Skłodowskiej 9, Katedra Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej
Godzina: 12:00-13:00 brak miejsc
10 osób / osoby pełnoletnie
Równowaga to coś, nad czym zwykle się nie zastanawiamy… dopóki nie zacznie jej brakować! Podczas naszych zajęć poznacie, jak działa błędnik i cały układ odpowiedzialny za utrzymywanie stabilności ciała. Będzie można zobaczyć na własne oczy, jak wyglądają badania pomagające ocenić funkcjonowanie błędnika i wykryć przyczyny zawrotów głowy. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w prostych testach równowagi oraz zobaczyć nowoczesne urządzenia diagnostyczne w akcji. Spotkanie w formie mini-warsztatów.
2. „Pokaż kotku co masz w środku” czyli o obrazowaniu narządów jamy brzusznej i szyi za pomocą USG
dr hab. Janusz Tyloch, prof. UMK , Michał Kociński
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, ul. Curie-Skłodowskiej 9, pracownia USG na Oddziale Urologii, IV piętro (planowana zbiórka uczestników pod Budynkiem Biblioteki Medycznej)
Godziny: 9:00-10:30 ; 11:00-12:30 ; 13:00-14:30
25 osób / osoby w wieku ponadpodstawowym i starsze
Uczestnicy w wyznaczonym miejscu spotkają się z osobą przeprowadzającą warsztaty i razem z nią przejdą do pracowni USG. Tam najpierw w formie wykładu poznają zasady działania ultrasonografii, a następnie podczas części pokazowej dowiedzą się, jakie są możliwości obrazowania z wykorzystaniem tej metody. Chętni będą mogli się położyć do badania lub spróbować swoich sił w obrazowaniu narządów.
3. Sztuczna inteligencja — jak nie dać się zaskoczyć przyszłości – szkolenie dla młodzieży szkolnej w wieku od 12-16 lat.
Studenci Collegium Medicum UMK
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 7
Godzina: 10:00-12:00 brak miejsc
25 osób
Cele szkolenia: poznać, czym właściwie jest sztuczna inteligencja i gdzie spotykamy ją na co dzień, zrozumieć, jakie niesie ze sobą szanse (ułatwienia, innowacje), rozpoznać potencjalne zagrożenia (deepfake, manipulacja, dezinformacja, automatyzacja pracy), wspólnie zastanowić się, jak mądrze korzystać z AI, nie dać się zmanipulować i nie bać się nowości.
1. Wprowadzenie: Czym jest sztuczna inteligencja?
(proste przykłady: Siri, ChatGPT, YouTube, Netflix, filtry na TikToku; czym się różni AI od zwykłego oprogramowania? krótkie interaktywne pytanie do uczestników: „Gdzie już spotkaliście AI?”).
2. Szanse, które daje AI: szybsza nauka i dostęp do wiedzy, pomoc w medycynie, nauce, ochronie środowiska, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, AI jako inspiracja (muzyka, obrazy, pisanie).
3. Zagrożenia i ciemna strona AI: (deepfake i fake newsy — jak odróżnić prawdę od fałszu? algorytmy a manipulacja naszymi wyborami, automatyzacja i rynek pracy — jakie zawody mogą zniknąć, jakie się pojawią, czy AI może być „zła”? co to znaczy, że AI „nie ma sumienia”?).
4. Jak mądrze korzystać z AI: (krytyczne myślenie, weryfikowanie źródeł, higiena cyfrowa: co udostępniam, co publikuję, jak rozmawiam z AI).
5. Podsumowanie + dyskusja z młodzieżą: co Cię najbardziej zaciekawiło? czego się boisz w związku z AI? jak wyobrażasz sobie przyszłość z AI?
4. Stabilność posturalna – badanie i ćwiczenia. Jak minimalizować ryzyko upadków?
dr Małgorzata Pyskir, dr Piotr Porzych, dr Iwona Domarecka, dr Karol Ogurkowski
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, ul. Curie-Skłodowskiej 9, laboratorium Biomechaniki w Katedrze Rehabilitacji – sala 20 na terenie Katedry – parter, wejście przy rejestracji do poradni przyklinicznych
Godziny: 10:00-10:45 ; 11:00-11:45 ; 12:00-12:45
12 osób w każdej grupie
Umiejętność stabilnego utrzymania pionowej postawy ciała jest bardzo ważna podczas codziennych czynności. Może ona pogarszać się z wiekiem, jednak wykonywanie prostych ćwiczeń pozwala na minimalizowanie ryzyka upadków. Analiza zmian położenia centrum nacisku na podłoże ważna jest zarówno przy diagnozowaniu zaburzeń pracy systemu kontroli postawy jak i w prowadzeniu rehabilitacji. Badania umożliwiają obiektywną ocenę efektów terapii.
Na początku warsztatów uczestnicy zostaną krótko wprowadzeni w zagadnienie, fizjoterapeuci pokażą proste ćwiczenia wspomagające pracę systemu kontroli postawy. W dalszej części uczestnicy będą mogli wykonać prosty test diagnostyczny, zarówno z pozycji „pacjenta” jak i osoby prowadzącej badanie. W miarę możliwości czasowych będzie można uczestniczyć w krótkim programie ćwiczeń i gier dostępnych na platformie stabilometrycznej.
5. Możliwości fizjoterapii stomatologicznej w wadach zgryzu oraz w leczeniu ortodontycznym.
dr Katarzyna Strojek, dr Agnieszka Radzimińska
Miejsce: Katedra Fizjoterapii, ul. Techników 3 s. 8
Godziny: 10:00-11:00
10 osób
Fizjoterapia stomatologiczna to forma terapii manualnej, której celem jest przywrócenie prawidłowego napięcia, normalizacja napięcia mięśni na zewnątrz twarzy i we wnętrzu ust – w celu relaksacji okolic narządu żucia oraz prawidłowej fizjologicznej ruchomości w obrębie stawów skroniowo – żuchwowych. Zalecana jest fizjoterapia nie tylko okolicy głowy, ale również kręgosłupa, ponieważ postawa całego ciała wpływa na napięcie mięśni żuchwy, co wpływa na stan naszych zębów i stawów skroniowo-żuchwowych. Terapia wzbogacona jest zakładaniem kinesiotapingu.
6. Profilaktyka zespołu bólowego kręgosłupa w ciąży – rola ćwiczeń oddechowych i kinesjotapingu
dr Katarzyna Strojek, dr Hanna Styczyńska
Miejsce: Katedra Fizjoterapii, ul. Techników 3 s. 8
Godziny: 11:30-12:30
10 osób
Dolegliwości bólowe kręgosłupa w czasie ciąży występują bardzo często. Przyszłe mamy nie musza czekać do porodu, aby zgłosić się do po pomoc. Zalecane będzie rolowanie okolic pleców oraz bioder. Uczestnicy zajęć nauczą się automasażu rollerem (wałkiem) okolicy miednicy i kręgosłupa. Terapię warto wspomagać odpowiednimi ćwiczeniami oddechowymi oraz kinesjotapingiem.
7. Człowiek w społeczeństwie
Dr Oliwia McFarlane, dr Małgorzata Leźnicka, dr Anita Gałęska-Śliwka, dr Żaneta Skinder, dr Milena Wojciechowska, dr Wioletta Tomaszewicz
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 10
Godziny: 11:00-12:30
30 osób / osoby w wieku 15-16 lat
Zajęcia warsztatowe obejmujące kilka etapów. Polegają one na wykonaniu zadań tematycznych, podczas których uczestnicy będą mogli sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności m.in. z zakresu prowadzenia negocjacji, radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych czy też prawidłowego odczytywania sygnałów niewerbalnych. Uczestnicy rozwiążą także quiz/test wiedzy o zdrowiu, który akcentuje najczęstsze problemy zdrowotne Polaków oraz wynikające z nich konsekwencje społeczne. Dzięki temu młodzież pozyska wiedzę o instytucjach dbających o zdrowie człowieka. Wskazanie także zostaną kierunki zapobiegania chorobom i możliwej prewencji. Każdy uczestnik warsztatów będzie miał możliwość wspólnego omówienia podjętych zagadnień i wzbogacenia w ogólną wiedzę dotyczącą różnych aspektów zdrowia.
8. Znajdź AED – Uratuj Życie
dr Przemysław Żuratyński
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, sala fantomowa, parter
Godzina: 9:00-12:00 brak miejsc
20 osób
Weź udział w wyjątkowej grze miejskiej i warsztatach pierwszej pomocy! Czy wiesz, że użycie AED w pierwszych minutach może uratować życie? Chcesz nauczyć się, jak działa AED i gdzie je znaleźć w Twoim mieście?
Zapraszamy Cię na bezpłatne warsztaty z obsługi AED połączone z emocjonującą grą miejską!
W drużynach wyruszycie na poszukiwanie defibrylatorów, wykonując zadania.
Czekają na Ciebie: praktyczne warsztaty z ratownikami, dynamiczna gra terenowa pełna zagadek, świetna zabawa, certyfikat uczestnictwa!
Nie musisz mieć żadnego doświadczenia – nauczymy Cię wszystkiego! Razem sprawimy, że nasze miasto stanie się jeszcze bezpieczniejsze.
Zbierz ekipę lub przyjdź solo i dołącz do drużyny!
Udział jest bezpłatny, ale liczba miejsc ograniczona – zapisz się już dziś!
Bo każdy może uratować życie – także Ty!
9. Symulacyjny „Ostry Dyżur
mgr Zofia Tekień-Jankowska, lic. Joanna Czarnecka, mgr Ewelina Palmowska, lic. Karolina Pakuła, mgr. inż. Anna Bogusz, mgr Sylwia Masiakowska, lic. Sławomir Pawlicki, lic. inż. Przemysław Jabłoński, mgr Marek Szarpak, mgr Mikołaj Zawiszewski inż. Michał Wiśniewski, mgr Aleksandra Rabacha
Miejsce: Centrum Symulacji Medycznych CM ul. Kurpińskiego 19, Bydgoszcz
Sale symulacji: sala z Ambulansem, sala operacyjna, sala pediatryczna, sala laparoskopowa
Godzina: 9:00-11:10 ; 11:30-13:40 brak miejsc
32 w każdej grupie
Podczas wizyty w naszym Centrum czekają na Was następujące atrakcje:
Sala laparoskopowa: podczas ćwiczeń praktycznych z chirurgii laparoskopowej wcielicie się w rolę operatora/chirurga i spróbujecie przeprowadzić zabieg metodą laparoskopową trenując na symulatorze LAPARO.
Sala pediatryczna: Wyobraźcie sobie piękny, słoneczny dzień, jesteście w parku na pikniku, jednak sielanka nie trwa zbyt długo i w efekcie trafiacie do szpitala. Taka historia przytrafiła się naszemu 5 – letniemu pacjentowi, który został przywieziony na SOR przez mamę z dusznością, obrzękiem twarzy i języka. W trakcie symulacji dowiedzie się, co było przyczyną wystąpienia takich objawów oraz jak zakończy się ten dzień dla naszego małego pacjenta.
Sala karetki: Iskra życia, czyli o defibrylacji w NZK (nagłym zatrzymaniu krążenia) praktycznie. Rola impulsu elektrycznego w resuscytacji krążeniowo-oddechowej; wyładowanie na zawołanie; AED- co to takiego?
Sala operacyjna: Chirurdzy, czyli o operacji, która ratuje życie. Kim jest operator i jakie są jego zadania? Jakie są zasady panujące na sali operacyjnej? Po warsztatach poznasz odpowiedzi na te pytania.
29.05.2025 r. (czwartek)
1. Sztuczna inteligencja — jak nie dać się zaskoczyć przyszłości – szkolenie dla młodzieży szkolnej w wieku od 12-16 lat.
Studenci Collegium Medicum UMK
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 9
Godzina: 10:00-12:00 brak miejsc
50 osób
Cele szkolenia: poznać, czym właściwie jest sztuczna inteligencja i gdzie spotykamy ją na co dzień, zrozumieć, jakie niesie ze sobą szanse (ułatwienia, innowacje), rozpoznać potencjalne zagrożenia (deepfake, manipulacja, dezinformacja, automatyzacja pracy), wspólnie zastanowić się, jak mądrze korzystać z AI, nie dać się zmanipulować i nie bać się nowości.
1. Wprowadzenie: Czym jest sztuczna inteligencja?
(proste przykłady: Siri, ChatGPT, YouTube, Netflix, filtry na TikToku; czym się różni AI od zwykłego oprogramowania? krótkie interaktywne pytanie do uczestników: „Gdzie już spotkaliście AI?”).
2. Szanse, które daje AI: szybsza nauka i dostęp do wiedzy, pomoc w medycynie, nauce, ochronie środowiska, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, AI jako inspiracja (muzyka, obrazy, pisanie).
3. Zagrożenia i ciemna strona AI: (deepfake i fake newsy — jak odróżnić prawdę od fałszu? algorytmy a manipulacja naszymi wyborami, automatyzacja i rynek pracy — jakie zawody mogą zniknąć, jakie się pojawią, czy AI może być „zła”? co to znaczy, że AI „nie ma sumienia”?).
4. Jak mądrze korzystać z AI: (krytyczne myślenie, weryfikowanie źródeł, higiena cyfrowa: co udostępniam, co publikuję, jak rozmawiam z AI).
5. Podsumowanie + dyskusja z młodzieżą: co Cię najbardziej zaciekawiło? czego się boisz w związku z AI? jak wyobrażasz sobie przyszłość z AI?
2. Hej(t)! Tu mówimy STOP!
dr Milena Wojciechowska, dr Wioletta Tomaszewicz, studenci kierunku Zdrowie Publiczne
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 7
Godzina: 12:00-13:00 ; 13:30-14:30
30 osób w każdej grupie
Zajęcia w formie warsztatowej skierowane do uczniów klas 6-8 szkół podstawowych. Podczas warsztatów omówione zostaną najważniejsze kwestie związane z hejtem: przyczyny, skutki, konsekwencje prawne oraz sposoby reagowania na zachowania „hejterskie”, zarówno w sieci jak i życiu codziennym.
Warsztat ma na celu promować szacunek, akceptację i pozytywną komunikację z zachowaniem postawy asertywności i racjonalnej argumentacji. Spotkanie będzie miało charakter interaktywny, łącząc wykład, dyskusję oraz pracę w grupach. Na zajęciach warsztatach wykorzystywane będą telefony komórkowe.
3. Mikroświat krwi i moczu brak miejsc
dr Agnieszka Pater, dr Joanna Siódmiak
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, ul. Curie-Skłodowskiej 9, Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej, sale 1173-1174 oraz 1179-1180
Uczestnicy dowiedzą się jak przygotować preparat w celu obejrzenia pod mikroskopem komórek występujących we krwi i składników znajdujących się w osadzie moczu oraz będą mieli możliwość podejrzeć, co kryje się we krwi i moczu. Warsztat skierowany jest do uczniów szkół średnich.
34 osoby
4. Wirtualna anatomia – cyfrowa rewolucja w nauczaniu
dr Angelika Klimek, mgr Aleksandra Modlińska, mgr Hanna Tabisz
Miejsce: budynek dydaktyczny Collegium Medicum UMK, ul. Świętojańska 20, sala 11 oraz 16
Godzina: 10:00-11:00 ; 11:30-12:30 brak miejsc
12 osób w każdej grupie
Podczas warsztatów uczestnicy przeniosą się do wirtualnego prosektorium, w którym poznają budowę ludzkiego ciała w technologii VR. Korzystając z zaawansowanego oprogramowania MedicalHolodeck, będą mogli samodzielnie przyglądać się narządom i częściom ciała w realistycznej, trójwymiarowej przestrzeni. Warsztat nie wymaga wiedzy medycznej i jest skierowany do młodzieży szkół ponadpodstawowych oraz dorosłych ciekawych nowoczesnych metod nauki anatomii.
5. Jak zajrzeć do stawu kolanowego – badanie USG
dr Małgorzata Cisowska-Adamiak, dr hab. Magdalena Mackiewicz-Milewska, prof. UMK, lek. Katarzyna Sakwińska, dr Iwona Szymkuć-Bukowska
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, Klinika Rehabilitacji, gabinet nr. 12
Godzina: 11:00-11:45 ; 12:00-12:45 ; 13:00-13:45
4 osoby w każdej grupie
Ocena ultrasonograficzna stawu kolanowego pod kątem oceny fizjologii oraz zmian patologicznych, przewaga USG nad innymi badaniami obrazowymi w ocenie stawu kolanowego.6. Poznaj pracę audiofonologa – diagnosty narządu słuchu i równowagi
dr hab. Anna Sinkiewicz, prof. UMK, mgr Agata Kozakiewicz-Rutkowska, dr n. o zdr. Agnieszka Kubala-Owieśny
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 2 im. dr. Jana Biziela, sala audytoryjna, poziom -1
Godzina: 11:00-12:30
26 osób / klasy V i VI
Zapraszamy na warsztaty, na których uczniowie szkół podstawowych poznają zasady działania narządu słuchu. Na zajęciach uczniowie dowiedzą się na czym polega praca audiofonologa, poznają metody badań słuchu. Wspólnie zajrzymy do ucha i wykonamy badania słuchu. Zajęcia potrwają około 90 min.
7. Błędnik na zakręcie – skąd biorą się zawroty głowy?
dr Aleksandra Ślęzak, mgr Joanna Tomaszewska
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, ul. Curie-Skłodowskiej 9, Katedra Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej
Godzina: 12:00-13:00
10 osób / osoby pełnoletnie
Równowaga to coś, nad czym zwykle się nie zastanawiamy… dopóki nie zacznie jej brakować! Podczas naszych zajęć poznacie, jak działa błędnik i cały układ odpowiedzialny za utrzymywanie stabilności ciała. Będzie można zobaczyć na własne oczy, jak wyglądają badania pomagające ocenić funkcjonowanie błędnika i wykryć przyczyny zawrotów głowy. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w prostych testach równowagi oraz zobaczyć nowoczesne urządzenia diagnostyczne w akcji. Spotkanie w formie mini-warsztatów.
8. DIY Cream – Ukręć swój kosmetyk
mgr inż. Katarzyna Piechowska, Członkinie KOS: Marta Zalas, Aleksandra Wiśniewska, Oliwia Tarnowska, Alicja Zażdżyk
Miejsce: budynek F Collegium Medicum, ul. Jagiellońska 13-15, sala nr 32-33
Godzina: 10:00-12:00
12 osób / uczniowie szkół ponadpodstawowych
W trakcie zajęć uczestnicy:
– poznają podstawowe składniki używane w recepturze kosmetycznej,
– zapoznają się z tajnikami tworzenia kosmetyków,
– dowiedzą się, jak dopasować recepturę do typu skóry,
– samodzielnie wykonają swój własny kosmetyk.
30.05.2025 r. (piątek)
1. „Ogród roślin leczniczych i kosmetycznych Wydziału Farmaceutycznego CM UMK” – prezentacja ze spacerem
dr Maciej Balcerek
Początek: aula 35 – budynek Wydziału Farmaceutycznego CM, Ogród Roślin Leczniczych i Kosmetycznych
Godzina: 10:00-11:00 ; 11:30-12:30
25 osób w każdej grupie
Podczas zajęć przedstawiona zostanie prezentacja poświęcona zarysowi historii ogrodów roślin leczniczych oraz najbardziej znane ich przykłady. Uczestnicy zostaną zapoznani z etapami tworzenia i funkcjonowaniem Ogrodu roślin leczniczych i kosmetycznych CM UMK. Zaprezentowane zostaną główne grupy związków czynnych występujące w roślinach leczniczych i kosmetycznych, które wykorzystano jako kryterium ich podziału w Ogrodzie. Podczas spaceru w Ogrodzie uczestnicy zapoznają się z lokalizacją poszczególnych grup fitochemicznych oraz gatunkami roślin dostarczającymi surowców bogatych w te związki czynne.
Dla uczestników przewidziany jest konkurs z nagrodami.
2. Każdy mężczyzna powinien raz w miesiącu sam zbadać swoje jądra. Czy już to zrobiłeś?
dr Adam Ostrowski, Jan Kiersztyn
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 8
Godzina: 11:00-11:30
25 osób
W tej interaktywnej lekcji zdrowia położymy nacisk na to, żeby każdy młody człowiek zdawał sobie sprawę z niepokojących objawów i czynników ryzyka raka jądra, co umożliwi mu szybkie wykrycie I wczesną interwencję w chorobę. Uczestnicy dowiedzą się, które sygnały wymagają wizyty u lekarza I jak samemu dbać o swoje zdrowie. Seminarium ma na celu przełamanie tabu i niepewności wokół tematu raka jąder, zachęcenie do otwartości i odpowiedzialności za zdrowie.
3. „Pokaż kotku co masz w środku” czyli o obrazowaniu narządów jamy brzusznej i szyi za pomocą USG
dr hab. Janusz Tyloch, prof. UMK , Michał Kociński
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, ul. Curie-Skłodowskiej 9, pracownia USG na Oddziale Urologii, IV piętro (planowana zbiórka uczestników pod Budynkiem Biblioteki Medycznej)
Godziny: 9:00-10:30 ; 11:00-12:30 ; 13:00-14:30
25 osób / osoby w wieku ponadpodstawowym i starsze
Uczestnicy w wyznaczonym miejscu spotkają się z osobą przeprowadzającą warsztaty i razem z nią przejdą do pracowni USG. Tam najpierw w formie wykładu poznają zasady działania ultrasonografii, a następnie podczas części pokazowej dowiedzą się, jakie są możliwości obrazowania z wykorzystaniem tej metody. Chętni będą mogli się położyć do badania lub spróbować swoich sił w obrazowaniu narządów.
4. Woda – źródło składników mineralnych
dr Małgorzata Szady-Grad, dr Małgorzata Andrzejewska
Miejsce: Katedra Żywienia i Dietetyki, ul. Dębowa 3, 85-626 Bydgoszcz
Godziny: 11:00-12:00 brak miejsc
10 osób / osoby w wieku ponadpodstawowym i starsze
Wszyscy wiemy, że woda jest jednym z najważniejszych elementów diety. Na zajęciach dowiemy się jaką wodę wybrać dla swojego organizmu. Jakie substancje zawarte w wodzie wspierają nasz mózg. W laboratorium przeprowadzimy badania chemiczne różnych typów wód dostępnych w sprzedaży oraz porównamy z wodą kranową, którą pijemy każdego dnia. Każdy uczestnik warsztatów będzie mógł samodzielnie oznaczyć dostarczoną przez nas wodę, ale może też sprawdzić swoją wodę, którą spożywa najczęściej.
5. Sztuczna inteligencja — jak nie dać się zaskoczyć przyszłości – szkolenie dla młodzieży szkolnej w wieku od 12-16 lat.
Studenci Collegium Medicum UMK
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 30
Godzina: 10:00-12:00 brak miejsc
50 osób
Cele szkolenia: poznać, czym właściwie jest sztuczna inteligencja i gdzie spotykamy ją na co dzień, zrozumieć, jakie niesie ze sobą szanse (ułatwienia, innowacje), rozpoznać potencjalne zagrożenia (deepfake, manipulacja, dezinformacja, automatyzacja pracy), wspólnie zastanowić się, jak mądrze korzystać z AI, nie dać się zmanipulować i nie bać się nowości.
1. Wprowadzenie: Czym jest sztuczna inteligencja?
(proste przykłady: Siri, ChatGPT, YouTube, Netflix, filtry na TikToku; czym się różni AI od zwykłego oprogramowania? krótkie interaktywne pytanie do uczestników: „Gdzie już spotkaliście AI?”).
2. Szanse, które daje AI: szybsza nauka i dostęp do wiedzy, pomoc w medycynie, nauce, ochronie środowiska, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, AI jako inspiracja (muzyka, obrazy, pisanie).
3. Zagrożenia i ciemna strona AI: (deepfake i fake newsy — jak odróżnić prawdę od fałszu? algorytmy a manipulacja naszymi wyborami, automatyzacja i rynek pracy — jakie zawody mogą zniknąć, jakie się pojawią, czy AI może być „zła”? co to znaczy, że AI „nie ma sumienia”?).
4. Jak mądrze korzystać z AI: (krytyczne myślenie, weryfikowanie źródeł, higiena cyfrowa: co udostępniam, co publikuję, jak rozmawiam z AI).
5. Podsumowanie + dyskusja z młodzieżą: co Cię najbardziej zaciekawiło? czego się boisz w związku z AI? jak wyobrażasz sobie przyszłość z AI?
6. Ręka – przygotowanie posiłków jedną sprawną ręką. Elementy fizjoterapii neurologicznej w deficytach sprawności ręki
dr hab. Emilia Mikołajewska, prof. UMK
Miejsce: Katedra Fizjoterapii, ul. Techników 3 s. 8
Godziny: 11:00-11:45
10 osób
Podczas wielu codziennych aktywności potrzebujemy sprawności dwóch rąk. Osoby które czasowo lub trwale straciły możliwość pracy dwiema rękami np. po udarze lub po złamaniu kości w obrębie ręki mają trudności z wykonywaniem codziennych aktywności. Fizjoterapia neurologiczna przychodzi z pomocą. Na warsztacie uczestnicy poznają techniki pozwalające z wykorzystaniem jednaj ręki obrać owoce i przygotować sałatkę owocową.
Dla kogo są przeznaczone warsztaty: osoby dorosłe, które w sposób bezpieczny mogą pracować z nożem np. opiekunowie, osób z niesprawną jedną ręką.
Dla kogo nie są przeznaczone warsztaty: dla osób z niesprawną jedną lub dwiema rękami, gdyż warsztaty nie stanowią sesji terapeutycznej wymagającej indywidualnego podejścia z zaburzeniami intelektualnymi, ze względu na pracę z nożem.
7. Studencka przygoda z chemią w eksperymentach
dr hab. Renata Kołodziejska, prof. UMK, dr Ewa Kopkowska, dr Marcin Wróblewski, Antoni Godlewski, Julia Kuk
Miejsce: budynek dydaktyczny Collegium Medicum UMK, ul. Dębowa 3, sala 11
Godziny: 11.00-12.30
10 osób
W ramach zajęć zostaną przeprowadzone następujące eksperymenty: reakcje oscylujące, chemiczne światła drogowe, reakcja elektrochemiczna, chemiczny ogród, burza w probówce, reakcja z manganianem(VII potasu i gliceryną, wody utlenionej z jodkiem potasu oraz kolorowe reakcje jakościowe w probówce.
8. Jak ułożyć te puzzle? Zasady analizy chromosomów człowieka
dr Anna Repczyńska, dr Ewelina Łazarczyk
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowskiej 9, 85-094 Bydgoszcz, budynek diagnostyczny patomorfologii, sala 220
Godziny: 8:00-9:30 ; 9:45-11:15
10 osób
Podczas warsztatów uczestnikom zostaną przedstawione metody badania kariotypu wrodzonego i nabytego. Uczestnicy warsztatów będą mogli zobaczyć jak wygląda codzienność w pracowni cytogenetycznej oraz spróbować kariotypowania.
9. Biochemia lipidów w praktyce: od kuchni do probówki i zdrowia
dr Jarosław Nuszkiewicz, dr Joanna Wróblewska
Miejsce: Katedra Biologii i Biochemii Medycznej, ul. Karłowicza 24, III piętro, sala 92
Godziny: 09:30-10:30 brak miejsc
10 osób
Czy lipidy to tylko źródło energii? A może pełnią w naszym organizmie znacznie więcej ról, niż się wydaje? Podczas warsztatów uczestnicy odkryją fascynujący świat tych niezwykłych związków. Zajęcia rozpoczną się krótkim wprowadzeniem teoretycznym, w trakcie którego omówione zostaną zasady bezpiecznej pracy w laboratorium biochemicznym, właściwości fizykochemiczne lipidów oraz ich znaczenie dla funkcjonowania organizmu. Następnie uczestnicy przeprowadzą praktyczne eksperymenty naukowe, które pomogą im zrozumieć, jak lipidy zachowują się w różnych warunkach i dlaczego ich rola w diecie jest tak istotna. Warsztaty kierowane są przede wszystkim do uczniów szkół średnich.
10. Improwizacja z uśmiechem – trening pamięci, wyobraźni i refleksu – warsztaty dla seniorów
Eksperci technik improwizacji – Michał Siedlecki, Cezary Markiewicz przy aktywnym wsparciu członków SKN
Miejsce: ul. M. Curie Skłodowkiej 9, budynek audytoryjny (Biblioteki Medycznej), sala 8
Godziny: 17:00-19:00
20 osób
Warsztaty skupione na prostych technikach improwizacji teatralnej, które pobudzają kreatywność, wzmacniają pewność siebie oraz poprawiają pamięć i refleks. Podczas zajęć uczestnicy poprzez zabawy impro nauczą się lepiej reagować na nieprzewidziane sytuacje, budować pozytywną komunikację i współpracę w grupie. To świetna okazja, by w bezpiecznej atmosferze poćwiczyć elastyczne myślenie, poczuć radość z bycia „tu i teraz” oraz rozwinąć umiejętność spontanicznego wyrażania siebie.
Cele: ćwiczenie koncentracji i pamięci, rozwijanie otwartości na nowe doświadczenia, wzmacnianie komunikacji i pracy zespołowej, redukcja stresu i poprawa nastroju.
11. Nowy wymiar medycyny – biodruk 3D w praktyce
dr hab. Małgorzata Maj, prof. UMK, dr Łukasz Kaźmierski
Miejsce: budynek dydaktyczny Collegium Medicum UMK, ul. Karłowicza 24, sala 17, parter
Godzina: 13:00-15:00
6 osób
Druk 3D to jedna z najszybciej rozwijających się technologii współczesnej medycyny i biologii. Dzięki niej możliwe jest tworzenie nieosiągalnych za pomocą innych metod struktur, w tym rusztowań – specjalnych struktur, wspierających odbudowę uszkodzonych tkanek. Takie konstrukcje powstają z bezpiecznych, biokompatybilnych materiałów, a po spełnieniu swojej roli stopniowo się rozkładają, nie szkodząc organizmowi.
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak zaprojektować i wydrukować takie struktury za pomocą technologii FDM (Fused Deposition Modeling), poznają zasady doboru materiałów oraz zastosowania w inżynierii tkankowej. W części praktycznej przejdą przez etapy niezbędne do druku 3D, a uzyskane rusztowanie wykorzystają do założenia przestrzennej hodowli komórkowej in vitro – pierwszego kroku w kierunku tworzenia biologicznych struktur przyszłości.
12. Kolory życia”, czyli segregacja medyczna w zdarzeniach masowych
mgr Magdalena Michułka-Kuraś
Miejsce: Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr Antoniego Jurasza, sala fantomowa, parter
Godzina: 12:00-13:30 ; 13:30-15:00
15 osób w każdej grupie
Podczas zajęć uczestnikom zostanie przedstawiony system segregacji medycznej START, który obowiązuje w Polsce. Następnie uczestnicy będą mogli wcielić się w rolę ratowników, w tym dowódcy akcji ratunkowej, triażysty. Ich rolą będzie odpowiednie przydzielenie poszkodowanych do odpowiedniej kategorii, aby uratować wszystkich poszkodowanych.
31.05.2025 r. (sobota)
1. Tajemnice i rytuały sali operacyjnej
dr hab. Wojciech Szczęsny, prof. UMK, Barbara Grabowska
Miejsce: Sala operacyjna ratownictwa medycznego
Godzina: 9:00-9:45 ; 10:00-10:45 ; 11:00-11:45 brak miejsc
25 osób w każdej grupie
Sala operacyjna jest miejscem zazwyczaj niedostępnym, gdzie przebywać może tylko personel medyczny oraz pacjent poddawany zabiegowi. W czasie naszego warsztatu będzie można nie tylko wejść na salę, ale zobaczyć jak chirurg przygotowuje się do zabiegu, jak przebiera się w odpowiedni strój. Omówimy zasady aseptyki i antyseptyki czyli sterylizacji narzędzi i przygotowania pola operacyjnego. Będzie można dotknąć narzędzi chirurgicznych, poznać ich działanie i przeznaczenie w czasie operacji. Zademonstrujemy zarówno klasyczne narzędzia jak i te najnowsze, służące do wykonywania zabiegów laparoskopowych. Na sali operacyjnej obowiązują pewne zasady postępowania, a nawet poruszania się po niej, które będziecie mieli okazję poznać.
2. Sala operacyjna jako codzienne miejsce pracy chirurga dziecięcego i instrumentariuszki
dr hab. Przemysław Gałązka, prof. UMK, dr Natalia Masur
Miejsce: Oddział Kliniczny Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej Dzieci i Młodzieży spotkanie uczestników przy wejściu głównym do Szpitala.
Godziny: 9:00-10:00 ; 10:00-11:00 ; 11:00-12:00 ; 12.00-13:00
6 osób w każdej grupie
Zawód lekarza wciąż funkcjonuje w naszych umysłach jako zawód, który wiąże się ze szlachetną misją służenia innym oraz realizacją doniosłych zadań – zarówno z punktu widzenia społeczeństwa, jak i jednostki. Zakłada się, że osoby zajmujące się tą profesją, dokonały takiego, a nie innego wyboru drogi życiowej, ze względu na swe zainteresowania i szczególne predyspozycje, funkcjonujące pod pojęciem „powołanie zawodowe”. Nie może być przecież inaczej, gdy mówimy o chirurgach dziecięcych. Uczestnicy tego wyjątkowego warsztatu będą mieli niepowtarzalną okazję poznać jednego z nich i zobaczyć szczególne miejsce jego pracy. Poznają również kogoś bardzo wyjątkowego – jego „prawą rękę”. Na warsztaty będą przyjmowane wyłącznie zapisy indywidualne.
*zbiórka uczestników na 10 min przed zajęciami przed Wejściem Głównym do Szpitala Jurasza (ul. Jurasza)

Na wszystkie zajęcia obowiązują zapisy!
ZAPISY NA DNI NAUKI MEDICALIA
od 12.05.2023 do wyczerpania limitu miejsc
w godz. 08:00-14:00
tel. 52 585 38 19
e-mail: promocja@cm.umk.pl
📍 Punkt zbiórki uczestników Medicaliów
Uprzejmie informujemy, że we wszystkie dni trwania Dni Nauki Medicalia, punkt zbiórki uczestników będzie znajdował się przed/w budynku Biblioteki Medycznej (na terenie Szpitala Uniwersyteckiego nr 1)*
Prosimy o punktualne przybycie i zapraszamy do wspólnego udziału w wydarzeniach!
*nie dotyczy warsztatów prowadzonych w budynkach dydaktycznych przy ulicy: Karłowicza 24, Jagiellońskiej 15, Ujejskiego 75, Techników 19, Dębowej 3 – na warsztaty organizowane w tych budynkach uczestnicy muszą dotrzeć samodzielnie!

Patronaty:


